Watchdog turns down GC complaint

Last updated 12:46 01/10/2012
The GC
The GC: Tame Noema, Scaffolder/investor, originally from Upper Hutt, Wellington.

Relevant offers

TV & Radio

Live blog: The Amazing Race Australia vs New Zealand Red Nose Day: Bad language for a good cause TVNZ apologises for condom ad during Consent Top 10 Shortland Street deaths Popular character dies Medical misadventures and miracles Good golly, Miss Molly Louise Nicholas' story - devastating but important Coro's Steve torn between two women Nicholas' brutal life story a masterclass in sensitivity

Some people loved it and some people hated it, but one man took particular dislike to The GC, complaining to the broadcasting watchdog that it promoted heavy drinking and promiscuity.

But while the Broadcasting Standards Authority said the show did have themes of sex and alcohol consumption, the depiction of those themes was consistent with its PGR rating.

The BSA said today that it would not uphold the complaint about the show, which was about young Maori living and working on the Gold Coast.

Jonathan Swadling had complained to the authority, saying the first episode of The GC, which premiered in May, was not appropriate to be screened at 8pm, when children were watching.

"A programme screened at 8pm should not be holding up heavy drinking and promiscuity as goals to work towards when becoming adults," he said.

"The role models presented are people who very few parents would be happy with their children becoming."

TVWorks, which owns MediaWorks, responded to the complaint saying the show did not depict any sexual activity and sex was only discussed in "very general and euphemistic terms".

It disagreed that the programme promoted promiscuity, noting that some members of the cast were happily in relationships.

The BSA agreed with TVWorks that the sexual references were appropriate and that while some of the cast were seen to be consuming alcohol, none had appeared intoxicated and they were all of a legal age to drink.

"Accordingly, we are satisfied that the broadcaster adequately considered children's interests in broadcasting the episode at 8pm during the PGR time-band, and that upholding this part of the complaint would unjustifiably restrict the right to freedom of expression."

Ad Feedback

- Stuff

Comments

Special offers

Featured Promotions

Sponsored Content